Vandaag was het zo ver, voor de eerste keer zelf trainen met de hartslagmeter! Ik heb samen met Argentino een half uur les gehad van mijn instructrice Susan den Houter. Susan heeft zelf al vele jonge paarden opgeleid en ik vind het heel prettig om met haar samen te werken. Wij hebben beide het zelfde beeld over hoe je een jong paard gezond en verantwoord op traint. Vandaag konden we dan ook echt checken of we wel zo gezond en verantwoord bezig waren!

Ik heb hieronder de hartslagfrequentie grafiek van Argentino uitgezet. In het begin zie je een lang lage hartfrequentie, dit was tijdens het opzadelen. Paarden hebben van zichzelf een mooie lage rusthartslag en zo ook Argentino, gemiddeld een hartslag van 38. Rond de 40 is hierin normaal.

 

Sprintje?

Daarna liepen we samen naar de bak, waar ik helaas net te laat was met het vastpakken van Argentino's teugels waardoor hij zelf al mooi een rondje gestapt had.. Dit kon ik later mooi terug zien in mijn hartslag die op dat moment rond de 150 piekt omdat ik even een sprintje moest trekken om mijn paard terug te halen... ūüėõ

Oh my een meerkoet!

Tijdens het instappen gebeurde er iets heel spannends, er vloog namelijk een meerkoet weg, dit is toch wel zeker een hartslag van 115 waard, terwijl een normale rustige stap rond de  60-80 slagen per minuut hoort te bevatten. Gelukkig herpakte mijn held zich snel en werd zijn gemiddelde staphartslag 75 beats per minute (bpm).

Draven

Voordat Susan kwam heb ik rustig 2 rondjes rechtsom en 2 rondjes linksom gedraafd om te kijken wat de normale waardes waren voor Argentino. Dit blijkt: rond de 123 bpm. In draf mag de hartslag tussen de 80 en 120 bpm liggen. Nou is Argentino nog jong, maar dit laat al zien dat hij best wat moeite heeft met een gewonde arbeidsdraf. Zijn gemiddelde hartslag ligt meteen al aan de bovengrens. Iets wat ik zelf ook al dacht, draf is zijn lastigste gang, hij vind het moeilijk om balans te vinden en om ontspanning te zoeken. In galop is dit voor mijn gevoel altijd veel makkelijker. Ik krijg dit ook terug te horen van Susan.

De les

De les begint na het gedeelte waarin je de hartslag weer even terug ziet lopen naar de rusthartslag van rond de 40 bpm. We starten met een interval van rond de 3 minuten waarin we starten met drafwerk, voltewerk en tempowisselingen. Hierna zie je een stuk galop. De gemiddelde hartslag in de galop hoort tussen de 110-180 bpm te liggen. Argentino heeft een gemiddelde van 145 in de twee intervallen die wij doen. Deze stijging vergeleken de arbeidsdraf is minder hoog dan ik verwacht had. Dit bevestigd wel dat hij galopwerk makkelijker vindt dan drafwerk.

Vermoeidheid?

Wat mij daarnaast ook opviel waren de periodes van stappen tussen de draf/galop intervallen in. Waar hij begin met een nette gemiddelde hartslag van 75 bpm liep, krijgt hij zijn hartslag naarmate de training vordert niet veel lager dan 85 bpm, wat je eigenlijk zou verwachten tijdens rustig ontspannen drafwerk. Dit zegt mij dat de training ook niet veel langer hoeft te duren. De 3 intervallen die we mee hebben gepakt vind ik zo achteraf gezien net iets te lang duren.

Heb ik dan getraind wat ik wilde trainen?

Deze training stond voor mij meer in het teken van tempocontrole  en de bochten goed doorkomen. Meer coördinatie gericht dus. Tijdens een coördinatietraining wil je eigenlijk met een lagere intensiteit trainen. Als ik mijn training zo terugzie dan weet ik dat ik de volgende keren mijn intervallen korter ga maken, helemaal tijdens het drafwerk. Dan kan ik wel vaker aan bochten en voltes werken, maar minder lang waardoor de intensiteit in het draven dan iets lager wordt en de hartslag ook mooier terug kan komen richting de 75.

Mijn galopwerk zou ik meer voorwaarts moeten trainen, zodat de hartslag nog wat meer oploopt en je echt aan de kracht van de achterhand kan gaan werken. Dit betekent wel dat ik niet 2 min lang moet gaan gallopperen zoals ik vandaag gedaan heb. Maar echt maar 30 sec. Je kunt dit een beetje vergelijken met een zware squat oefening voor ons. Met 30 kg op je rug 2 min squatten houd je niet vol, maar 10 herhalingen wel. Dit herhaal je dan 3 keer.

Dus wat heb ik hier uit gehaald?

Kwa hartslag in de hogere gangen zoals draf en galop denk ik dat Argentino voor zijn leeftijd goed bezig is. Het is normaal dat jonge paarden snel aan een bovengrens zitten. Wel vind ik dat ik me meer bewust kan zijn van hoe lang ik een oefening volhoudt. Liever kort en goed met de juiste intensiteit, dan maar doorgaan en eigenlijk geen effect hebben op wat je eigenlijk wilt trainen. Daarnaast vind ik dat 30 min les precies goed is voor nu. Dit baseer ik op de hartslag die oploopt tijdens het stappen.

Ook een hartslagmeting voor jou paard?

Vind je dit interessant en wil jij ook inzicht in hoe je traint? Dan mag je altijd contact opnemen!

Trainen met de Hartslagmeter

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *